Frågor och svar

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna. Om du inte hittar svaret på din fråga här, kontakta vår kundservice på 08-696 87 80 så hjälper vi dig! 

Klicka på frågan för att läsa svaret. 

  • 1. Logga in på lyssnarklubben.se
    1. Hur gör jag för att logga in?

      Första gången du loggar in använder du ditt 9-siffriga medlemsnr (ex. 123456789) som användarnamn och ditt postnr (ex 12345) som lösenord. Obs. Skriv inloggningsuppgifterna utan mellanslag.  

      Du hittar ditt medlemsnr på svarskortet som kommer med din tidning och i huvudet på alla e-post som vi skickar till dig.

      För att öka säkerheten rekommenderar vi att när du loggat in första gången går till Mina sidor. Ange där en epostadress, om du inte gjort det. Klicka sedan på Ändra inloggningsuppgifter och ange ett eget lösenord. Då kan du enkelt i framtiden logga in med hjälp av din epostadress som användarnamn och ditt eget valda lösenord.

      Om du inte angett ett eget användarnamn och lösenord kan du fortsätta logga in med medlemsnr och postnr. Vi kommer under våren 2018 börja, som ett steg i att öka säkerheten för dig, uppmana dig att ställa in ett eget lösen och användarnamn i inloggningsrutan efter att du loggat in med medlemsnr och postnr. När du angett egna inloggningsuppgifter där, som vi rekommenderar, kommer du inte längre kunna logga in med medlemsnr och postnr.

    2. Jag har glömt mitt lösenord, hur gör jag då?

      Om du registrerat din e-postadress hos oss så kan du återställa ditt lösenord genom att klicka på Glömt lösenord i inloggningsrutan. Vi skickar då ett nytt lösenord till dig via e-post.

      Om du inte registrerat en e-postadress kan du logga in med ditt medlemsnr och ditt postnr.

      Behöver du hjälpkontakta vår Kundservice på kundservice@lyssnarklubben.se eller på telefon 08-696 87 50. Kundservice har öppet mån-fre 08-18.

    3. Jag har ändrat e-postadress, hur får jag reda på mina inloggningsuppgifter?

      Har du inte längre tillgång till den eposten du angett så ringer du till vår kundservice så hjälper vi dig ändra.

      Du når Kundservice på kundservice@lyssnarklubben.se eller på telefon 08-696 87 80. Kundservice har öppet mån-fre 08-18.

    4. Jag fyller i mina uppgifter men jag lyckas ändå inte logga in?

      Om du loggar in med medlemsnr och postnr:
      Ditt medlemsnr består av 9 siffror, t.ex. 123456789, och ditt lösenord är ditt postnr, t.ex 12345.

      Kontrollera att du inte har något mellanslag i medlemsnumret eller postnumret. Om du fyller i ditt postnr med mellanslag 123 45, så blir det fel. Ta bort mellanslaget så det blir 12345 istället.

      Om du loggar in med epost:
      Dubbelkollar att du skrivit epost och lösenord korrekt.
      Om det fortfarande inte fungerar, klicka på Glömt lösenord i inloggningsrutan så skickar vi ett nytt till dig.

      Tips! Om du fått ett nyhetsbrev från oss, kan du även klicka på valfri länk i nyhetsbrevet som tar dig till bonniersbokklubb.se. Du loggas då in automatiskt och kan under Mina Sidor dubbelkolla dina uppgifter.

      Behöver du hjälpkontakta vår Behöver du hjälp kontakt kundservice på kundservice@lyssnarklubben.se eller på telefon 08-696 87 50. Kundservice har öppet mån-fre 08-18.

  • 2. Dina uppgifter
    1. Hur använder ni er av Cookies?

      Vi rekommenderar dig att ha cookiespårning påslaget i din webbläsare för att du ska få ut maximalt av ditt besök och medlemskap. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator med information om hur du har använt vår hemsida. Vi använder så kallade sessionscookies för att kunna hantera navigeringen mellan sidorna och för varukorgens funktioner. I cookies lagras händelser, t.ex. vad du har klickat på och vilka val du gjort när du besöker vår hemsida i syfte att kontinuerligt anpassa och förbättra webbplatsen för dig. Förutom ovan lagras även medlemsnummer, namn, e-postadress, intresseprofilering av genre och dina tidigare köp för att vi ska kunna anpassa kommunikation och boktips till dig. Denna data sparas på webbläsarens cookie och fortsätter att lagra information från besök till besök på våra webbplatser. Viss cookiedata används även för att förbättra våra medlemstjänster generellt, och i de fallen är datan alltid avidentifierad, dvs. går ej att koppla till dig som individ. Om du inte har cookiespårning aktiverat kommer inte hemsidan att fungera tillfredsställande.

    2. Hur behandlar ni mina personuppgifter?

      Vi använder dina personuppgifter för att kunna fullfölja vårt medlemsavtal med dig och erbjuda dig ett så relevant urval av böcker och produkter som möjligt. Vi behöver även dina uppgifter för att kunna skicka tidning, nyhetsbrev mm till dig. Du kan läsa mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i det medlemsavtal du godkände när du blev medlem. Du hittar avtalet här! (länk). Där hittar du även information om hur du kan begära ut eller portera de uppgifter vi har om dig mm.

    3. Hur ändrar jag min adress?

      Logga in på lyssnarklubben.se. Klicka på Mina sidor och därefter på Mina uppgifter. Klicka på Ändra uppgifter och rätta därefter din adress. När du är klar klickar du på Spara ändringarna.

      Behöver du hjälpkontakta vår Kundservice på kundservice@lyssnarklubben.se eller på telefon 08-696 87 50. Kundservice har öppet mån-fre 08-18.

    4. Var kan jag läsa mer om hur ni hanterar mina personuppgifter och vad jag som kund har rätt till enligt GDPR?

      I ditt avtal kan du läsa alla detaljer kring hur vi hanterar dina uppgifter och vad du som kund har rätt till. Du hittar ditt avtal här!

  • 4. Beställningar, priser mm
    1. Hur gör jag för att beställa?
      1. Sök fram den bok du är intresserad av via sökfältet i menyraden högst upp på siten. Du kan söka på författarnamn, titel, artikelnummer eller ISBN.
      2. Finns boken i flera format så visas en pil i köprutan. Klicka på pilen för att se samtliga format. 
      3. Klicka på Köp, varan läggs då i varukorgen som du ser längst upp till höger.
      4. Upprepa sedan samma procedur tills valt alla dina varor.
      5. När du är färdig klickar du på Till varukorgen.
      6. Bekräfta innehållet i din varukorg, och gå sedan till Betalning.
      7. Bekräfta dina personuppgifter och välj betalningssätt. Läs mer om våra olika betalningssätt nedan.
      8. Bekräfta ditt köp. 
      9. Köpet är nu genomfört och du får en orderbekräftelse på sidan som du kan skriva ut om du så önskar. Har du dessutom angett en e-postadres får du en orderbekräftelse skickad till dig.
    2. Hur gör jag för att ta bort en vara jag har lagt i varukorgen?

      Klicka på Till kassan. Då kommer de produkter du lagt i varukorgen upp. Klicka på Ta bort bredvid titeln på den bok du vill ta bort ur varukorgen.

    3. Hur gör jag om jag ångrar ett köp efter att ha bekräftat min beställning?

      Ångrar du dig samma dag, kontakta Kundservice via e-post eller på tel 08-696 87 50 så hjälper vi dig. Kundservice har öppet Mån-Fre 08.00-18.00.

    4. Hur ser jag mina tidigare beställningar?

      Logga in på lyssnarklubben.se. Klicka på Mina sidor i toppmenyn och klicka därefter på Min orderhistorik. Där hittar du all information som rör dina beställningar.

      Vill du se mer detaljerad information om någon beställning, klicka på den order du är intresserad av.  

    5. Vad är premier och premiepris?

      För varje bok du köper kan du vid samma köptillfälle fynda en av månadens premier. Köper du 1 bok så får du köpa 1 premie, köper du 2 böcker för du köpa 2 premier osv.

      Premier kan vara en bok eller annan produkt och erbjuds alltid till riktigt förmånligt pris. Du hittar alla månadens premier under Mina Erbjudanden

    6. Vad är specialpris?

      Specialpris är ett tillfälligt nedsatt pris och erbjuds på nyheter i klubben. Ser du det så passa på att slå till!  Månaden efter återgår priset till ord klubbpris.

  • 6. Betalningar
    1. Vad är kostnaden för frakt och porto?

      Du betalar bara ett frakt och porto, för närvarande 37 kr, oavsett hur många böcker du beställer vid ett och samma tillfälle. Du tjänar alltså på att beställa fler böcker samtidigt.

    2. Får jag betala frakt och porto en gång till om något i min beställning är tillfälligt slut?

      Om någon bok blir försenad delar vi upp din order så att inte hela beställningen drabbas av förseningen. Självklart står vi för det extra portot.

    3. Hur betalar jag mina böcker?

      Med varje bokleverans följer en faktura. Du har 20 dagar på dig att betala. För att betala med kontokort, se nedan.

    4. Hur gör jag för att betala med kontokort?

      Lägg de önskade artiklarna i varukorgen och gå till kassan. I steg 2 väljer du betalningssätt Kontokort. När du har bekräftat dina leveransuppgifter skickas du till vår betalningspartner DIBS där du genomför betalningen. Läs mer om DIBS här.

      Vi accepterar VISA och Mastercard.

    5. Vad händer om jag inte betalar min faktura i tid?

      Då kommer vi skicka en påminnelse till dig. Det tillkommer en lagstadgad avgift på f.n. 60 kr per påminnelsetillfälle. Betalas inte påminnelsen i tid överlämnas fakturan till Inkasso och då tillkommer en inkassoavgift på 180 kr.

    6. Vad har ni för kontouppgifter?

      Vårt bankgironummer är 843-3344. Om du betalar via din internetbank, glöm inte att ange OCR-numret som står på fakturan. Under Min orderhistorik kan du hitta belopp, OCRnummer mm. för din faktura.

    7. Jag har tappat bort min faktura

      Logga in på bonniersbokklubb.se och klicka på Mina sidor och därefter på Min orderhistorik. Där hittar du alla dina ordrar med tillhörande information såsom OCRnummer mm.

    8. Återbetalning

      Om du har reklamerat ditt köp på riktiga grunder återbetalar vi dig senast inom 14 dagar.

      Se Ångerrätt & Reklamation nedan hur du gör för att reklamera en bok.

      För återbetalning av tillgodo tar vi ut en administrativ avgift f.n. 95 kr

  • 7. Ångerrätt & reklamation
    1. Kan jag returnera ett köp som jag har ångrat?

      Du har full ångerrätt inom 14 dagar från det att du mottagit produkten. Efter att du meddelat oss om ånger har du ytterligare 14 dagar på dig att returnera produkten till oss.

      Returen ska innehålla information om fakturanummer, produkt, ditt medlemsnummer, namn och adress. Skicka därför ALLTID med fakturan tillsammans med din retur. Om du vill använda vår ångerrättsblankett kan du ladda ner den här.

      Har du betalat i förskott betalar vi tillbaka pengarna på samma konto som du betalade från. Återbetalning sker senast 14 dagar efter det att vi mottagit din retur.

      Du skickar böckerna till vårt lager på adress: 

      Lyssnarklubben
      Speed Logistic i Stockholm
      190 80  Stockholm


      Du ansvarar för att varan kommer i retur till oss. När du returnerar en vara är du också ansvarig för ev. värdeminskning som uppkommit på produkten, t.ex. pga. skada. Har en värdeminskning uppkommit kan du bli ersättningsskyldig för den. Vi förbehåller oss rätten att debitera postvänd retur med fn. 149 kr.

    2. Jag har glömt att avbeställa Månadens ljudbok, kan jag returnera den?

      Du har full returrätt inom 14 dagar på allt du beställer från oss. Läs mer under Kan jag returnera ett köp som jag ångrat.

    3. Min leverans var skadad eller felaktig - hur gör jag?

      Om en annan bok levererats än den du beställt, eller om boken var skadad, gör du en reklamation till Kundservice via e-post eller på telefon 08-696 87 50 (öppettider mån-fred 8.00-18.00).

      Vi skickar dig en friretur-kod som du skriver direkt på paketet som du ska skicka tillbaka. Du ersätts såklart också med en ny vara.

    4. Tvist

      Lyssnarklubben är Trygg e-handel certifierade. Vi följer alltid ARNs rekommendationer. Om du inte är nöjd kontakta vår kundservice så försöker vi lösa problemet tillsammans.

      Vad gäller vid tvist vid gränsöverskrivande e-handel? Läs mer på http://ec.europa.eu/consumers/odr/

       

  • 8. Erbjudanden och rabatter
    1. Erbjudanden via e-post

      Om du vill ta emot nyhetsbrev, erbjudanden och annan information via e-post från Lyssnarklubben, så fyller du i din e-postadress under Mina sidor.

      Vill du ej längre ha nyhetsbrev från Lyssnarklubben avregistrerar du dig via en länk i nyhetsbreven. 

      OBS! Du kommer fortfarande att få e-post som rör dina leveranser och beställningar. Vill du inte ha detta heller raderar du din e-postadress under Mina sidor.

    2. Erbjudanden via sms

      Om du vill ta emot erbjudanden och annan information via sms från Lyssnarklubben, så fyller du i ditt mobilnummer under Mina sidor.

      Vill du ej längre ha sms från Lyssnarklubben klickar du på Mina sidor och avregistrerar ditt mobilnummer.

      OBS! Du kommer fortfarande att få sms-avisering från Posten när ditt paket har anlänt till ditt utlämningsställe. Vill du inte ha detta heller raderar du ditt mobilnummer under Mina sidor.

    3. Var fyller jag i min rabattkod?

      När du klickat på Till kassan ser du en sammanställning av de produkter du valt. Under den ser du ett fält som heter Har du en rabattkod. Där kan du fylla i din kod. Kom ihåg att klicka på Använd efter att du fyllt i den.

    4. Jag har fått flera rabattkoder men kan bara använda en?

      Vi försöker ha bra erbjudanden och rabatter till dig som medlem. Ibland kan det vara så att du under en månad får flera rabattkoder. Du kan vid varje köptillfälle endast använda en rabattkod. Däremot kan du såklart använda den andra koden vid ett senare beställningstillfälle så länge det är inom rabattkodens giltighetstid

    5. Min rabattkod fungerar ej

      Dubbelkolla att du angett rätt rabattkod. Ibland kan det vara svårt att urskilja ett ”i” mot ”1” eller siffran ”0” mot bokstaven ”O”.

      Dubbelkolla också att du efter att ha skrivit in din rabattkod klickat på knappen Använd rabattkod.

    6. Min rabattkod ger fel rabatt

      Ibland kan det bli fel i våra system och en rabatt syns inte tydligt nog. I de flesta fall har dock rabatten dragits. Kontrollera totalsumman för att säkerställa att rabatten har dragits om du är osäker.

      Om du fortfarande upplever problem med din rabattkod så ring kundservice på 08-696 87 50 så hjälper vi dig lägga in din order och rabatt. Kundservice har öppet mån-fre 08-18.

  • 9. Kontakta oss
    1. Våra kontaktuppgifter

      Kundservice: 08-696 87 50, kundservice@lyssnarklubben.se. Kundservice har öppet mån-fre 08-18. På lyssnarklubben.se kan du även chatta med kundservice genom att klicka på den gröna symbolen nere till höger på skärmen.